RSS Flöde

Middag för många

Postat den

I går kväll hade min man bjudit in vänner plus arbetskamrater och deras familjer till en KulTur-afton i det alldeles nybyggda garaget. Det var en kombinerad garageinvigningsfest och ett försenat 50-årsfirande av hans födelsedag. Totalt var det över 50 personer som kom och åt och blev underhållna med tävlingar och bildvisning ifrån vår USA-resa.

 

I början av planeringen så skulle det vara en enkel fest med grillad korv och öl men allt eftersom makens planering framskred så blev det mer och mer avancerat. Det slutade med att jag har stått och lagat en trerätters meny i två dagar, fick lov att ta ledigt ifrån jobbet för att hinna med allt.

Till förrätt gjorde jag lite olika plockmat, bl.a. minipajer med fetaost och körsbärstomat, miniskinksnurror, tunnbrödsrullar med rökt lax, ostbollar med chili och BBQ-popcorn. Till varmrätt fick de klyftpotatis och två olika sorters grillspett. Vi köpte färdiga grillspett av något fläskkött och kalkonkött av våra vänner som har Gårdsbutiken i Österalnäs som jag marinerade och gjorde spett av. Vi fick hjälp med grillningen av två av hans vänner vilket var en sagolik tur för annars hade vi aldrig hunnit med.

Till detta fick de en riktigt god grillsås som jag hittade receptet på hos Matklubben, coleslaw, avokado- och päronsallad och en sallad med olika melonsorter, sockerärter och ruccola. Även lite grillade tomater och majs lyckades vi trolla fram. Maten gick åt och det räckte så alla fick äta (förhoppningsvis blev alla blev mätta) vilket var skönt eftersom det alltid är ett orosmoment om maten ska räcka till när man ska bjuda på mat.

Min syster  hjälpte mig när maten skulle plockas fram och plockas bort, höll koll på att det fanns dryck osv. Jag är mycket tacksam för den hjälp jag fick av hennes.

Till efterrätt hade jag gjort fem stycken Mississippi Mud Cheesecake efter recept i denna blogg, dekorerade med jordgubbar i skivor vilket blev en bra avslutning. Givetvis plockade vi fram ostkrokar, chips och godis som inte hade lika stor åtgång.

När allt kom omkring blev det en lyckad fest, min man är nöjd vilket är huvudsaken men jag är trött ända in i märgen och ska ta det lugnt innan det är dags att börja med maten och annat till studentfesten som stundar.

Om Helen

I lives in a beautiful part of Sweden that is called the High Coast. I love color and to create beautiful things through scrapbooking and other crafts! Photography and spending time in nature with our beautiful dog is also something that gives me great joy.

Kommentera

